Kenapa SPRM perlu kebenaran badan kehakiman untuk siasat hakim, soal Zaid



PETALING JAYA: Bekas menteri undang-undang menggesa Perdana Menteri Anwar Ibrahim menjelaskan undang-undang apa yang memerlukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis mendapatkan kebenaran ketua hakim negara sebelum menyiasat hakim.

“Kini perdana menteri mesti jawab persoalan ini, adakah SPRM dan polis perlu memaklumkan dan mendapat kebenaran daripada ketua hakim sebelum menyiasat sebarang salah laku oleh hakim?

“Peraturan ini terkandung di bawah undang-undang apa?” soalnya di Twitter.

Terdahulu, FMT melaporkan, Mahkamah Persekutuan memutuskan bahawa siasatan SPRM terhadap Hakim Nazlan Ghazali dilakukan tanpa mengikut protokol.


Ketua Hakim Negara, Tengku Maimun Tuan Mat, yang mempengerusikan panel tujuh hakim berkata demikian dalam saman tiga peguam untuk mencabar siasatan SPRM terhadap hakim Mahkamah Rayuan itu berhubung dakwaan RM1 juta yang tidak dapat dijelaskan dalam akaunnya.

“Badan penyiasatan seperti SPRM, mesti berunding dengan ketua hakim negara sebelum siasatan (dimulakan). Dan kegagalan tidak memaklumkannya, menunjukkan terdapat kekurangan bona fide di pihak mereka.

“Pengumuman itu (yang dibuat oleh SPRM di media) sudah cukup untuk merosakkan kebebasan kehakiman,” katanya.

Peguam Haris Ibrahim, Nur Ain Mustapa dan Sreekant Pillai – memfailkan saman terhadap SPRM tahun lalu untuk mempersoalkan siasatan terhadap Nazlan.


Tengku Maimun juga berkata, pendakwa raya juga mesti berunding dengan ketua hakim negara “semasa memberi arahan untuk siasatan dan berhubung keputusannya untuk mendakwa”.

“Walaupun badan penyiasat berhak menyiasat secara perlembagaan dan pendakwa raya mempunyai budi bicara sama ada untuk mendakwa atau sebaliknya, kuasa ini mesti dilaksanakan dengan suci hati.

“Jika siasatan dibuat untuk tujuan kolateral, maka ia boleh diketepikan,” katanya.

Pada 28 Julai 2020, Nazlan mensabitkan kesalahan bekas perdana menteri Najib Razak atas tuduhan salah guna kuasa, pengubahan wang haram dan pecah amanah jenayah lebih RM42 juta membabitkan kes SRC International. – FMT



Join our Telegram Channel
Telegram