Siasatan terhadap Muhyiddin masih berjalan, kata Azam



PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berkata siasatan terhadap Pengerusi Perikatan Nasional (PN), Muhyiddin Yassin bagi projek Jana Wibawa masih dijalankan, kata Ketua Pesuruhjayanya, Azam Baki.

Beliau berkata, kertas siasatan terhadap Muhyiddin masih belum diserahkan kepada peguam negara.

“Siasatan masih dijalankan. Jadi, itu saya serah pada peguam negara.

“(Kertas siasatan) belum lagi (diserahkan pada peguam negara)..masih dalam siasatan,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat SPRM.


Mengulas lanjut, Azam berkata beliau juga tidak mengetahui bila tempoh kertas siasatan terhadap Muhyiddin akan siap.

Pada 18 Feb lalu, Muhyiddin berkata, beliau dipanggil SPRM untuk membantu siasatan berhubung bantuan rangsangan Covid-19 Jana Wibawa, dan beliau bukan suspek dalam siasatan.

Menurutnya, Jana Wibawa, pakej yang bertujuan membantu kontraktor Bumiputera, dilaksanakan oleh Kementerian Kewangan.

Dalam perkembangan lain, Azam tidak menolak satu sindiket penipuan pelaburan antarabangsa didalangi warga United Kingdom (UK) yang ditumpaskan SPRM semalam, dilindungi oleh “pihak tertentu”.


Bagaimanapun, beliau berkata nama-nama “pihak tertentu” itu belum boleh didedahkan lagi.

“Daripada serbuan dibuat ini nampak ada nama tertentu yang disyaki terlibat dalam melindungi kegiatan,” katanya ketika ditanya sama ada kegiatan itu dilindungi pihak berkuasa.

Semalam, Azam berkata sindiket itu juga dipercayai menyogok pihak berkuasa untuk menjaga keselamatan anggota sindiket dan memudahkan urusan mereka menjalankan operasi di ‘boiler room’ (pusat panggilan) mereka di negara ini. – FMT


Join our Telegram Channel
Telegram