Bolehkah Ketua Hakim Negara dilucutkan dari jawatan?



Bolehkah Ketua Hakim Negara dilucutkan dari jawatan?

Ya sudah tentu boleh.

PILIHAN 1: Gunakan cara Mahathir/Daim.

Minta hakim meletakkan jawatan dengan mengugut untuk memecat mereka jika mereka tidak meletakkan jawatan.


PILIHAN 2: Membentuk RCI untuk menyiasat pelanggaran dalam Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman.

RCI sebegini pastinya akan membuat kesimpulan bahawa Ketua Hakim Negara sekarang dilantik secara haram oleh Kerala Tua.

Malah, perkara ini dinyatakan dengan jelas dalam laporan panel siasatan khas ke atas buku Tommy Thomas tahun lalu setelah mereka memperolehi dokumen-dokumen dan menemu bual pegawai-pegawai Jabatan Perdana Menteri (PMO) dan anggota Suruhanjaya Perlantikan Kehakiman.

RCI kemudiannya boleh mengesyorkan supaya PM menasihati YDPA untuk membentuk tribunal bagi menyiasat Ketua Hakim Negara. YDPA kemudiannya boleh memecat Memon atas nasihat Tribunal.

NOTA: Ini adalah langkah yang sangat berbahaya kerana ia membuka ruang bagi SEMUA KEPUTUSAN MAHKAMAH sejak Memon dilantik secara haram untuk boleh dicabar.


PILIHAN 3: PM menasihatkan Agong memecat Ketua Hakim Negara kerana melanggar etika.

PM boleh menggunakan kuasanya di bawah Perkara 125(3) untuk mempersembahkan kepada YDPA bahawa Ketua Hakim Negara sepatutnya disingkirkan kerana pelanggaran etika.

Seperti yang ditulis sebelum ini, Ketua Hakim Negara telah jelas melanggar fasal 7(5), fasal 8(3) dan fasal 11 Kod Etika Hakim 2009.

Pelanggaran ini pasti melanggar Perkara 125 (3C) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan "Kod etika yang ditetapkan di bawah Fasal (3B) hendaklah dipatuhi oleh setiap hakim Mahkamah Persekutuan dan setiap pesuruhjaya kehakiman."

SPB YDP Agong kemudiannya boleh menggunakan kuasanya di bawah artikel 125(4) Perlembagaan Persekutuan untuk menubuhkan tribunal yang kemudiannya akan membawa kepada penyingkiran Ketua Hakim Negara.

NOTA: Pada pendapat peribadi saya, langkah ini adalah langkah terbaik. Walau bagaimanapun, tidak seperti RCI, orang ramai mungkin tidak akan faham mengapa Ketua Hakim Negara terpaksa dibuang melainkan ia dijelaskan dengan jelas oleh kerajaan.

Nabeel Naqie



Join our Telegram Channel
Telegram