Kos ubah suai Kompleks Seri Perdana RM38.5 juta kerana Muhyiddin terpaksa ganti semula semua perabot yang dicuri Najib, kata Chegubard



JAWAPAN KEPADA ISU MEMULIHARA KOMPLEKS SRI PERDANA DI PUTRAJAYA.

-TSMY tidak menetap di Seri Perdana. Beliau banyak tinggal di rumahnya sendiri.

-Keputusan untuk ubahsuai atau penyelenggaraan adalah JKR kerana itu harta kerajaan. Semua lantikan dan pemilihan kontraktor serta swnarai kerja dibuat JKR.

-Kompleks Seri Perdana besar. Nama pun kompleks. Ada residensi, dewan, bahagian protokol (untuk majlis negara) segala.


-PM6 ambil hampir semua perabot claim itu perabot dia. Sbb tu perlu diganti.

-Kos penggantian perabot saja dah berjuta sbb PM6 ambil hampir semua perabot. Termasuk chandelier yg kos nak bawa turun saja sudah mencecah RM20,000 (sekarang dalam proses dikeluarkan atas permintaan PM6).

-tak boleh nak banding dengan residence PM UK, sebab PM lama UK tak bawak keluar semua perabut.

-Seri Perdana juga banyak rosak sebab tak maintain dgn baik.

-pelbagai kerosakan termasuk bocor bumbung, lantai dan elektrik yang sekarang dikategorikn sebagai “usang" selepas 20 tahun lebih.


-pendawaian berumur 15 tahun harus ditukar, jika tidak boleh menyebabkan kerosakan yang lebih mahal tau risiko terbakar (tidak pernah ditambah baik sejak 1997).

-TSMY mengarahkan semua perabot yg dibeli oleh kerajaan seleps ini perlu ditanda/tagging Hak Milik Kerajaan supaya tak mudah diambil oleh pihak lain.

-membezakan kos buat/bina pada tahun 1997 dengan kos perbaiki dan ubah suai tahun 2021 ialah satu benda perbodoh diri kerana cuba cari beza tong cat atau kampit simen atau kos buruh pada 1997 bezakan dengan 2021....

DAH HAMPIR SIAP.
Disember 2021 siap,
Sudah 74%.


* Bukan main bangang Chegubard punya cerita... – Admin




Join our Telegram Channel
Telegram