Wawancara bersama Ab Rauf isu pergolakan politik sehingga tumbangnya kerajaan Melaka


Please subscribe

 
Soalan (S): Datuk Seri didakwa 'membayangi' Ketua Menteri Melaka dalam membuat keputusan. Apa komen?

Jawapan (J): Saya menggariskan untuk diri saya bidang kuasa yang perlu dilakukan dan tidak lakukan. Saya hormati bidang tugas Datuk Seri Sulaiman Md Ali sebagai Ketua Menteri dan tidak akan sekali-kali melanggar garis panduan yang saya tetapkan sendiri. Alhamdulillah, selama 19 bulan saya praktikkan dan akur dengan panduan itu sehingga kini.

S: Bagaimana pula tuduhan Datuk Seri terbabit projek tambak laut di pesisir pantai negeri Melaka?


J: Berkaitan isu tambak laut mengaitkan saya, ia satu fitnah jahat pada peringkat tertinggi untuk mencemarkan nama baik saya dan Ketua Menteri. Sepanjang pentadbiran (Sulaiman) pada 9 Mac 2020 hingga kini, tidak ada apa-apa kelulusan projek penambakan laut dibuat kerana beberapa minggu mengambil alih pentadbiran kerajaan, wabak COVID-19 melanda dan semua aktiviti ekonomi dan pembangunan dihentikan serta-merta.

Jadi kalau nak mengaitkan saya dengan isu tambakan laut ini tidak benar dan satu tohmahan 'high level' (peringkat tinggi) membabitkan saya dengan Ketua Menteri. Jangan pandang serong kerana semua projek tambakan laut itu dibuat ketika Datuk Seri Idris Haron menjadi ketua menteri dan dia perlu bertanggungjawab.


S: Dakwaan 'dua singa di atas satu gunung'. Boleh ulas?

J: Sebenarnya tidak wujud pun dua singa dalam mana-mana bentuk gunung di Melaka ini, sama ada dalam kerajaan negeri ataupun Perhubungan UMNO negeri. Tidak ada diterjemahkan kedua-dua yang mengurus tadbir negeri dan yang menguruskan urusan politik ini sebagai dua singa yang nak menguasai apa juga kuasa kerajaan negeri.

Anggapan ini tidak lain dan tidak bukan untuk mencemarkan imej kami berdua kerana kenyataan 'terdesak' itu adalah untuk beliau (Idris) menghalalkan cara bagi mencapai matlamatnya, iaitu ingin kembali menjadi Ketua Menteri seperti dirancangnya bersama dengan DAP dan Pakatan Harapan (PH).


S: Ramai melihat BN khususnya UMNO tidak mungkin menang jika bertanding sendirian dalam PRN. Apa komen?

J: Pada 7 Oktober lalu, Presiden UMNO (Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi) sudah menyatakan beliau ingin melihat 'The Real Muafakat Nasional' (Muafakat Nasional yang sebenar) berlaku di Melaka. Beliau mahu kedua-dua parti iaitu UMNO dan PAS kembali duduk bersama dan membincangkan hala tuju muafakat yang dipersetujui sebelum ini.

Saya sangat terbuka kepada kenyataan Presiden dan UMNO Melaka akan membuat penilaian mengenai kedudukan kita dalam menghadapi PRN akan datang berdasarkan kepada kajian yang kami lakukan sebelum ini. Kita mengharapkan, Muafakat Nasional (MN) akan menjadi kenyataan menerusi penyatuan ummah, sesuai dengan semangat yang sudah kita berikan sewaktu Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjung Piai lalu. Jadi, saya berharap MN kembali bersama-sama dengan asas perjuangan penyatuan ummah dua parti Melayu terbesar di Malaysia ini.


S: Penjajaran politik dalam PRN Melaka 'ujian' kepada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15). Apa komen?

J: Saya lebih menjurus kepada kesepakatan ditunjukkan pada PRN Sabah. Mana yang terbaik akan dijadikan teladan, mana yang tak baik akan dijadikan sempadan. Saya melihat jajaran untuk kita hadapi PRN ini lebih baik UMNO dan PAS duduk berbincang ke arah mendapatkan semula semangat MN, bersesuaian kenyataan Presiden UMNO.

Jika Melaka hendak dijadikan litmus test' (ujian) - menunjukkan bahawa Melaka menjadi ukuran dan jadi garis panduan untuk PRU - maka kita perlu merealisasikan 'The Real Muafakat Nasional' demi kepentingan Melayu dan ummah.


S: Ada kemungkinan senario majoriti tipis atau tiada siapa dapat majoriti selesa boleh berulang dalam PRN Melaka. Apakah rakyat akan terus hadapi kemelut politik lagi selepas ini?

J: Saya harap rakyat Melaka sedar kesilapan dibuat pada PRU lalu dan dijadikan pengajaran supaya kestabilan politik dapat direalisasikan dalam mengurus sesebuah kerajaan. Jadi, kalau kita melihat PRU lalu, kita tidak dapat membentuk kerajaan kerana isu semasa diperbesarkan serta mempengaruhi minda pengundi, sekali gus menjerumuskan BN dalam kancah kekalahan.

Apabila rakyat merasai sendiri keperitan di bawah pemerintahan PH selama 22 bulan dan diizinkan Allah SWT untuk Barisan Nasional (BN) dan Perikatan Nasional (PN) mengambil alih kerajaan, maka kita dapat melihat dua faktor pemerintahan berbeza antara PN dan kerajaan sedia ada sekarang. Sepanjang 19 bulan pentadbiran Sulaiman sebagai Ketua Menteri, walaupun rakyat 'dikurung' dalam suasana pandemik COVID-19, beliau berjaya mengeluarkan kurungan rakyat ini kepada negeri yang sudah melangkah masuk ke fasa tiga Pelan Pemulihan Negara (PPN).


S: Mengapa BN lebih cenderung ke arah PRN ketika ramai khuatir ia mungkin mencetuskan risiko berkaitan COVID-19?

J: Saya percaya selepas negara melepasi lebih dua tahun dalam mengawal penularan wabak ini, kerajaan sudah mendapat formula terbaik dan sudah pasti kaedah pelaksanaan PRN Melaka akan dijadikan contoh kepada pelaksanaan PRU akan datang.

Sesungguhnya, tiada siapa pun ingin mengadakan PRN dalam suasana pandemik, tetapi disebabkan asakan dan desakan politik berpunca gabungan PH dengan empat ADUN yang meruntuhkan kerajaan negeri, kita tidak mempunyai pilihan melainkan menyerahkan semula mandat kepada rakyat menerusi pilihan raya.

Alhamdulillah, 80 peratus penduduk dewasa Melaka sudah divaksin dan ini dapat dinilai sendiri oleh Majlis Keselamatan Negara (MKN) serta Kementerian Kesihatan (KKM) sama ada sesuai atau sebaliknya PRN diadakan di Melaka.



Join our Telegram Channel
Telegram