Saya konsisten gesa kebenaran ganja untuk perubatan – Syed Saddiq



PETALING JAYA: Pengerusi Kaukus Medical Cannabis, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman tampil memberi respon kepada kenyataan penyanyi nasyid dan komposer, Yasin Sulaiman yang didakwa kerana disyaki memiliki dadah dan menanam pokok ganja, hari ini.

Menurut Syed Saddiq, pendiriannya konsisten sejak menjadi menteri untuk menggesa kebenaran penggunaan ganja dalam bidang perubatan mengikut fakta, data dan sains yang boleh dijadikan sumber bagi rawatan alternatif.

“Sejak menjadi Menteri pada 2018 hingga 2020, saya konsisten dalam menggesa kerajaan untuk membenarkan penggunaan ganja dalam bidang perubatan atau medical cannabis.


“Malah, Kementerian Kesihatan di bawah bekas menteri, Dr. Dzulkefly Ahmad pun ada keluarkan beberapa kenyataan tentang kesediaan mereka untuk membuka ruang kajian perubatan kanabis di Malaysia. Ia juga disambut dan diteruskan di bawah Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin sekarang. 

“Keputusan dan gesaan ini dibuat kerana kita ikut fakta, data dan sains. Bukan buat sebab ‘trend’ atau cakap-cakap orang. Ia boleh dijadikan sumber rawatan alternatif untuk banyak pesakit. 

“Saya juga pernah berbahas dalam Dewan Rakyat tentang potensi perubatan kanabis jika ia dibenarkan di Malaysia,” katanya dalam satu hantaran di Facebook, hari ini.

Tambah Syed Saddiq, lebih 40 buah negara sudah membenarkan penggunaan kanabis untuk perubatan yang mana nilai pasaran industri itu mencecah RM60 bilion. 


“Saya sendiri ambil tanggungjawab dalam memperkenal industri ini di negara kita. Ini bukan satu tugas yang mudah tetapi saya akan berusaha bersungguh-sungguh untuk pastikan ada perkembangan yang baik nanti,” katanya. 

Terdahulu, Yassin dihadapkan ke mahkamah hari ini sempat mengirim salam kepada Presiden Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) itu dan memintanya menyegerakan kelulusan kanabis untuk perubatan di Parlimen.

Yassin didakwa mengikut Seksyen 39B dan Seksyen 6B Akta Dadah berbahaya. – Utusan 


ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram