TERKINI: Mahathir keluar Pejuang



PETALING JAYA: Dr Mahathir Mohamad meninggalkan Pejuang yang diterajui anaknya, Mukhriz kerana tidak bersetuju parti itu keluar Gerakan Tanah Air (GTA).

Bekas ahli Majlis Eksekutif Pusat Pejuang, Abu Bakar Yahya mengesahkan 13 pemimpin, termasuk Mahathir dan dirinya meletak jawatan serta keahlian serta-merta.

“Kami keluar sebab tidak boleh terima Pejuang keluar GTA, kami nak GTA,” kata bekas setiausaha politik Mahathir itu kepada FMT.


Baki 11 pemimpin yang meninggalkan Pejuang adalah Timbalan Presidennya, Marzuki Yahya, bekas ketua Pejuang Wilayah Persekutuan, Khairuddin Abu Hassan, Afiqah Mohamad, Nurhairi Rahmat, Fyzul Adzwan Mustafa Kamal, Mohamad Jani, Ahamed Basheer, Azman Mohd Hashim, Mohd Jefrie Hussin, Armin Baniaz Pahamin dan Wan Azliana Wan Adnan.

Abu Bakar berkata, keputusan itu sudah dimaklumkan kepada Setiausaha Agung Pejuang, Amiruddin Hamzah menerusi surat yang ditandatangani semua pemimpin terbabit.

Dalam surat itu, mereka menyuarakan kekecewaan terhadap Pejuang memutuskan hubungan dengan GTA, yang secara tidak langsung menyingkirkan mereka sebagai penggerak perjuangan gabungan itu.


Pada 16 Dis lalu, Mahathir melepaskan jawatan pengerusi Pejuang, tetapi bekas perdana menteri itu kekal sebagai ahli dan pengerusi GTA yang ditubuhkan menjelang PRU15.

Presiden Pejuang, Mukhriz pada 14 Jan lalu mengumumkan parti itu menarik diri daripada GTA bagi mengukuhkan kedudukannya sebelum menyertai gabungan berkenaan.

“Kami tidak bermusuh dengan GTA dan tujuan kami berundur bukan cari gaduh dengan sesiapa, jika dalaman kami sendiri ada masalah, apa nilai tambah yang dapat diberikan,” katanya bulan lalu. – FMT





Join our Telegram Channel
Telegram