Polis tahan lelaki tendang pecah pintu surau ketika solat tarawih



PETALING JAYA: Polis menahan seorang lelaki yang membuat kecoh sehingga mengganggu solat Tarawih di sebuah surau di Kajang, Ahad lalu.

Tindakannya itu dikatakan kerana berang dengan bunyi pembesar suara yang kuat sehingga mengganggunya dan jiran di kawasan terbabit.

Ketua Polis Kajang, Mohd Zaid Hassan, berkata pihaknya menerima laporan daripada penduduk berhubung satu kes khianat harta benda di surau bawah flat di kawasan Sungai Chua.


Katanya, suspek disyaki bertindak menendang pintu surau sehingga mengakibatkan kerosakan, kira-kira 9.25 malam.

“Siasatan mendapati suspek yang tinggal tidak jauh dari surau itu menyatakan rasa tidak puas hati dengan pembesar suara yang kuat sehingga mengganggunya sekeluarga termasuk jiran.

“Susulan maklumat itu, sepasukan polis dari Bahagian Siasatan Jenayah IPD Kajang menahan suspek berusia 46 tahun itu bagi membantu siasatan. Dia dibebaskan dengan jaminan polis pada 10 April,” katanya dalam kenyataan.

Terdahulu, tular video di media sosial yang menunjukkan seorang lelaki mengamuk di surau itu ketika penghuni flat menunaikan solat Tarawih.


Dalam pada itu, Zaid berkata kedua-dua pihak memberikan kerjasama berkaitan kejadian dan saksi lain turut dipanggil memberi keterangan termasuk tindakan menyebarkan video di media sosial.

“Kes disiasat bawah Seksyen 295 Kanun Keseksaan kerana membinasakan rumah ibadat dengan niat mengaibkan mana-mana agama. Jika sabit kesalahan, suspek boleh dikenakan hukuman penjara sehingga dua tahun, atau dengan denda atau dengan kedua-duanya sekali.

“Siasatan turut dijalankan bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi Multimedia 1998, kerana menyalahgunakan rangkaian dengan penyebaran video tersebut, dengan niat tidak baik yang mana jika disabitkan kesalahan boleh dikenakan hukuman setahun penjara dan denda tidak melebihi RM50,000 atau kedua-duanya sekali,” katanya. − FMT


ARTIKEL BERKAITAN:

Join our Telegram Channel
Telegram