Wanita hafal 15 juzuk Al-Quran hina Islam ditahan semula sejurus selesai ikat jamin (7 gambar)

Wajah Siti Nuramira yang girang selepas bebas dengan ikat jamin berubah apabila mengetahui akan ditahan semula untuk didakwa lagi.

Wanita yang bulan lepas mencetuskan kontroversi dalam persembahan komedi berdiri dibebaskan dengan ikat jamin RM20,000 pagi ini.

Bagaimanapun, pegawai Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) menahan Siti Nuramira Abdullah (atas) selepas dia menyelesaikan ikat jamin di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur di Jalan Duta.

Sekurang-kurangnya lapan pegawai Jawi dilihat mengiringi wanita itu untuk melakukan penahanan ketika peguamnya Ramesh NP Chandran dan R Sivaraj bercakap kepada pihak berkuasa agama.

Ramesh memberitahu media bahawa pegawai agama menahan anak guamnya dan ingin mendakwanya di mahkamah Syariah esok atau lusa.


Sivaraj berkata, pegawai Jawi telah pun menunggu untuk menahan Siti Nuramira di luar Kaunter Jaminan Mahkamah di Basement 1 kompleks mahkamah.

“Apabila anak guam kami dibebaskan di Mahkamah Jenayah KL Duta, mereka (pegawai Jawi) bercadang untuk menangkapnya semula di bawah Undang-undang Syariah, Seksyen 7 Akta Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan 1997,” kata Sivaraj.

Semalam, Siti Nuramira dilaporkan berjaya mengumpul dana yang mencukupi melalui crowdfunding untuk membayar ikat jaminnya dalam kes di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur kerana menimbulkan niat jahat melalui rutin mikrofon terbukanya di Kelab Komedi Crackhouse di Taman Tun Dr Ismail (TTDI). ).

Bagaimanapun, pada 15 Julai lalu, The Vibes melaporkan Siti Nuramira akan didakwa secara berasingan mengikut Seksyen 7 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997 di mahkamah Syariah kerana didakwa menghina agama Islam.

Perkara itu disahkan oleh Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Ahmad Marzuk Shaary.


Pada Rabu minggu lalu, Siti Nuramira, 26, dan teman lelakinya Alexander Navin Vijayachandran, 38, telah dihadapkan ke mahkamah sesyen jenayah berasingan untuk didakwa berhubung persembahan komedi di acara mikrofon terbuka.

Mahkamah kemudian menetapkan jaminan RM20,000 bagi setiap tertuduh.

Sebelum ini, video seorang wanita yang didakwa Siti Nuramira menanggalkan tudung dan baju kurung di pentas sebuah kelab komedi telah tular di media sosial.

Kelab Komedi Crackhouse berkata ia mengharamkan wanita itu dan pasangannya dari premis mereka sejurus selepas persembahan dan terus membuat laporan polis.

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur telah menggantung lesen kelab itu. – Mkini













ARTIKEL BERKAITAN:



Please subscribe


Please subscribe



Please subscribe


Please subscribe



Please subscribe



Join our Telegram Channel
Telegram