PH Melaka mahu PRN, tolak darurat



MELAKA: Pengisytiharan darurat untuk menangguhkan pilihan raya negeri (PRN) hanya akan mewujudkan persepsi negatif dan kesan buruk terhadap negeri dan rakyat, kata Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Melaka, Adly Zahari.

Beliau berkata, ini kerana Melaka baharu sahaja memasuki Fasa 3 Pelan Pemulihan Negara (PPN), tidak seharusnya mengambil tindakan kebelakang yang akan merosakkan ekonomi.

Ujarnya, adalah tidak wajar untuk mengatakan Proklamasi Darurat bertujuan menjaga rakyat sedangkan ia memberi kesan sebaliknya.


“Meletakkan Melaka dalam keadaan darurat disebabkan ketidakstabilan politik adalah sesuatu yang buruk. Muafakat PH negeri kekal sama dan bersedia untuk kembalikan mandat kepada rakyat. 

“Cuma, kita sangat sedih apabila kerajaan sedia ada yang hilang kepercayaan tidak menggunakan garis-garis perlembagaan dan proses yang betul, untuk kembalikan mandat rakyat,” katanya ketika sidang akhbar di Graha Amanah, Bukit Katil di sini hari ini.

Terdahulu, Yang Dipertua Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka, Datuk Seri Ab. Rauf Yusoh memaklumkan, pembubaran DUN Melaka, selepas mendapat perkenan Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Ali Mohd. Rustam susulan penarikan sokongan empat ahli dewan undangan negeri (ADUN) kerajaan.


Mengulas lanjut, Adly yang juga penyandang DUN Bukit Katil menambah, situasi politik di Melaka dan Sarawak adalah berbeza, maka, darurat tidak sesuai dilaksana di negeri ini untuk menangguhkan PRN.

“Di Melaka, tidak ada faktor ini kerana mempunyai kerajaan minoriti. Tidak wajar kerajaan yang hilang kepercayaan rakyat masih diberikan peluang untuk mentadbir kerajaan sementara,” tegasnya.

Proklamasi Darurat Sarawak diisytiharkan selama enam bulan bermula 2 Ogos sehingga 2 Februari 2022 disebabkan penularan Covid-19 masih berada pada tahap membimbangkan. – Utusan


ARTIKEL BERKAITAN:


Join our Telegram Channel
Telegram