‘Ubatan generik tak berkesan turunkan tekanan darah Najib’



Peguambela Najib Razak, Muhammad Shafee Abdullah mempertikaikan dakwaan Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin bahawa ubatan generik mampu untuk menurunkan tekanan darah bekas perdana menteri itu.

Peguam itu juga mendakwa kementerian pada awalnya menyatakan mahu memindahkan Najib dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) ke Institut Jantung Negara (IJN).

Semasa sebutan kes rasuah 1MDB Najib membabitkan penyelewengan dana bernilai RM2.28 bilion di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Shafee membuat dakwan mengenai ubatan generik, sebagai respons kepada laporan berita berhubung kenyataan Khairy semalam.

Peguam itu memberitahu mahkamah bahawa tekanan darah Najib hanya mula turun selepas diberikan ubat bagi penyakit darah tinggi yang asal yang diambilnya sebelum ini.


“Sekarang mereka beri ubat yang dia (Najib) biasa makan, tekanan darahnya mula turun tetapi belum memuaskan, (balik semula ) kepada (bacaan) tekanan darah asal.

"Walaupun perubahaan semula kepada ubat asalnya adalah berkesan, (bacaan) dia masih belum kembali normal, ujian masih dijalankan," kata peguam itu petang ini.

“Pelanggan saya ada sejarah mempunyai ulser, ulser yang sangat teruk. Tiga bulan lalu, dia tidak sedar dia berada di tahap kritikal.

“Dia kehilangan banyak darah, tanpa mengetahui sebabnya. Mereka (kakitangan perubatan) memeriksa dan mendapati hemoglobinnya sangat rendah.

“Dia mungkin diserang strok, tetapi mereka berjaya mengawal keadaan dan dia kembali normal.


“Tetapi, baru-baru ini, dia mengadu sakit di bahagian perut dan (doktor) menemui ulser. Apabila disentuh ia berdarah.

“Oleh itu, dia sedang diuji untuk memastikan tekanan darah tiada kaitan dengan itu melainkan ada kesan (berpunca daripada) ubatan (generik).

“Walaupun ubatnya sama, satu adalah yang asal manakala satu lagi (generik) bukan.

"Bertentangan dengan apa yang dilaporkan dalam media, ubatan generik sebenarnya boleh tidak berkesan seperti ubatan asal," dakwa Shafee.

Sehubungan itu, peguambela berkenaan memohon mahkamah melapangkan tarikh perbicaraan yang dijadualkan esok kerana Najib masih dirawat di HKL.

Hakim perbicaraan Collin Lawrence Sequerah kemudian membenarkannya dan menetapkan prosing bersambung semula pada 26 Sept.


Semalam sebagai menjawab dakwaan anak tertuduh Nooryana Najwa, Khairy menafikan bahawa ubatan Najib telah ditukar tetapi sebaliknya menjelaskan tertuduh diberi ubat generik setara, sambil menambah bekas perdana menteri itu berada dalam keadaan stabil di HKL.

Menteri itu juga berkata, tertuduh tidak perlu dipindahkan dari HKL ke IJN.

Ketika ditemui media selepas prosiding hari ini, peguambela itu berkata Najib "bukan dirinya yang biasa ceria" ketika ditemui di HKL.

Dia berkata bahawa tertuduh dalam keadaan tidak selesa dan kesakitan, sambil menambah bahawa mengalami ulser "adalah perasaan yang paling teruk".

Berhubung kenyataan Khairy bahawa tidak perlu menghantar Najib ke IJN, Shafee berkata, bahawa mereka pada mulanya diberitahu oleh Kementerian Kesihatan bahawa tertuduh akan dihantar ke sana.

Peguam itu berkata jika masalah kesihatan anak guamnya itu benar-benar serius, Najib perlu berjumpa pakar.

“Saya tidak fikir dia (Khairy) betul. Dia harus baca Akta Penjara,” kata Shafee kepada pemberita.


Najib dibicarakan atas empat pertuduhan salah guna kuasa dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan RM2.28 bilion daripada 1MDB.

Dia didakwa melakukan empat pertuduhan rasuah di AmIslamic Bank Berhad cawangan Jalan Raja Chulan di Bukit Ceylon, Kuala Lumpur, antara 24 Feb 2011 dan 19 Dis 2014.

Bagi 21 pertuduhan pengubahan wang haram, Najib didakwa melakukan kesalahan itu di bank yang sama antara 22 Mac 2013 dan 30 Ogos 2013.

Pihak pendakwaan berhujah bahawa salah laku dan penyelewengan dana 1MDB dilakukan oleh ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho (Jho Low) dan beberapa yang lain, dengan restu Najib.

Pasukan pembelaan tertuduh, bagaimanapun, mendakwa bekas perdana menteri itu tidak mengetahui jenayah yang dilakukan di 1MDB dan penyelewengan itu hanya didalangi oleh Low dan ahli pengurusan firma pelaburan negara itu yang lain.


Kedua-dua 1MDB dan SRC International dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc).

Najib juga pernah menjadi menteri kewangan, pengerusi lembaga penasihat 1MDB dan berkhidmat sebagai penasihat emeritus kepada SRC International.

Dia sedang menjalani hukuman penjara 12 tahun, selepas Mahkamah Persekutuan pada 23 Ogos menolak rayuannya terhadap sabitan SRC International atas tujuh pertuduhan jenayah, serta hukuman penjara dan denda RM210 juta sebagai ganti tambahan lima tahun penjara.

Susulan itu, pada 4 Sept lalu Najib dilaporkan dimasukkan ke hospital di HKL. – Mkini 




ARTIKEL BERKAITAN:

Join our Telegram Channel
Telegram